Giro-baas Vegni eist sancties tegen EF Pro Cycling en Jumbo-Visma
© Cor Vos
dinsdag 27 oktober 2020 om 09:18

Giro-baas Vegni eist sancties tegen EF Pro Cycling en Jumbo-Visma

Mauro Vegni slaat wild om zich heen. Nu zijn Ronde van Italië Milaan gehaald heeft, wil Vegni zijn gram halen. Daarbij moeten vooral EF Pro Cycling en Jumbo-Visma het ontgelden. “Ik wil sancties voor die teams en daarvoor kijk ik naar de UCI.”

Het is in een interview met La Gazzetta dello Sport dat Vegni van leer trekt. Al begint hij met zichzelf een compliment te maken. Hoe vastberaden hij de voorbije weken wel was om Milaan te halen. En hoe trots hij is dat hij daar ook in geslaagd is. En wie hem heeft ’tegengewerkt’, moet er aan geloven. Vooral Jumbo-Visma en EF Pro Cycling zijn de boosdoeners. “Zoals ik eerder al zei, dit krijgt allemaal nog een staartje.”

Jumbo-Visma verliet de Giro na de positieve Covid-19 test van Steven Kruijswijk. Dat deed overigens ook Mitchelton-Scott, maar die laatste zou dat pas gedaan hebben na overleg met Vegni, terwijl Jumbo-Visma op eigen houtje handelde. Dat pikt de grote baas niet. Net zoals als de open brief waarin EF opriep om de Ronde van Italië vroegtijdig te beëindigen, in slechte aarde is gevallen.

“Voor beide teams (EF en Jumbo-Visma, red) moeten sancties volgen en ik hoop daarbij ook op de steun van de UCI. Als een team de regels van de WorldTour schendt, moet ik mij niet verplicht voelen om die ploeg volgend jaar nog uit te nodigen”, klinkt het ferm. “Nee, voor mij is dit zeker een zaak voor de licentiecommissie.”

“Geen toeval dat de CPA Hansen naar voor schoof”
Ook de staking van vorige vrijdag is hij nog niet vergeten. Daarbij moet de rennersvakbond CPA het ontgelden. “Ik begrijp het nog steeds niet. De renners hebben een vakbond nodig om hen te helpen, niet om tot het einde te willen vechten. En al zeker niet op straat. Er is geweigerd te rijden, maar er is vooraf niet over gepraat. Er is een andere mindset nodig.

“Dat Adam Hansen, die aan zijn allerlaatste wedstrijd als profrenner bezig was, naar voor werd geschoven is geen toeval”, is Vegni overtuigd. “Da zegt voldoende, toch? En toenmalig rozetruidrager Wilco Kelderman steunde de actie, zei hij op tv, maar een dag later is hij wel zijn excuses komen aanbieden.”

Adam Hansen voert het woord – Foto: Cor Vos © 2020

RIDE Magazine
96 Reacties
Sorteer op:
27 oktober 2020 09:21
Meheehe mehehe.
    27 oktober 2020 12:24
    Welke ploegleider heeft dit besluit genomen???
27 oktober 2020 09:29
Zo, Vegni wil even de puntjes op de i zetten.

Hij slaat de plank natuurlijk niet volledig mis, als er op voorhand protocollen zijn afgesproken en je gaat er als ploeg mee akkoord, dan moet je niet plots in het midden van de Giro vanuit tegenovergestelde daden handelen of een brief schrijven die absoluut niet compatibel is met de protocollen. Zeker in Italië hebben zo'n afspraken op voorhand een groot belang, Napoli kreeg ook een forfait aan de broek gesmeerd tegen Juventus. Jumbo-Visma en EF krijgen nu de rekening gepresenteerd van de protocollen niet te volgen, hoogstwaarschijnlijk loopt dit allemaal met een sisser af, maar Vegni zal dit toch niet rap vergeten. Een boete voor Jumbo-Visma wegens het onterecht verlaten van de Giro zou ik trouwens vrij normaal vinden.

Aan de andere kant moet Vegni vooral blij zijn dat de Giro in Milaan is geraakt en dat we een geweldige koers hebben gekregen. Soms moet je bepaalde zaken laten rusten. Over Adam Hansen heeft hij natuurlijk helemaal gelijk, dat was een vrij belachelijke actie van bepaalde renners, ze wisten al maanden dat die rit in het parcours lag.
    27 oktober 2020 09:41
    Quote:
    vanuit tegenovergestelde daden handelen

    Sorry?

    Quote:
    ze wisten al maanden dat die rit in het parcours lag

    Dat wel. Maar alle extra verplaatsingen er omheen horen ze niet al te lang voor de start van de Giro. Niet zo gek dus, dat het peloton bijna unaniem 'Stop!' roept.
    27 oktober 2020 10:39
    Was geen last-minute actie volgens Oldani.

    "'In de CPA-chat waren ze al een paar dagen aan het praten over het inkorten van de race', vertelt Oldani. 'Ik weet dit, omdat ik op dezelfde kamer lag als Adam Hansen. Hij is de vertegenwoordiger van de renners in de CPA (rennersvakbond, red.). Ze belden hem al dagen, maar ik weet niet of ze de RCS hadden ingelicht. Maar zover ik weet, had nog niemand zijn vinger opgestoken.'

    'Wil je lachen?', vraagt de Italiaanse sprinter aan de journalist. 'Hansen wilde in de ontsnapping gaan die dag. Daar spraak hij al een week lang over tegen ons, omdat hij zo van de regen houdt. Hij was al naar de start gegaan, maar plots werd hij gebeld dat hij met Vegni (baas Giro, red.) moest praten. Ik vind het rot voor hem, want hij móést het wel doen. Maar veel liever was hij in die ontsnapping meegegaan.'"
    27 oktober 2020 11:07
    Wat Jumbo-Visma betreft: er was COVID in het team met een onduidelijke bron: dat het team naar huis ging heeft de Giro wellicht gered, het leek prematuur met maar 1 geval, maar moet je het risico willen lopen voor anderen of voor jezelf? Zelfde geld in mindere mate voor Mitchelton-Scott, want die waren al wat laat met terugtrekking.
    27 oktober 2020 11:21
    @Knightbiker
    Het protocol vooraf zei dat enkel degene met een positieve test naar huis gestuurd werden, maar dat het zeker niet de bedoeling was om een zo goed als volledig negatief geteste ploeg naar huis te sturen. Indien je daar niet akkoord mee was, dan had je dat als ploeg zijnde voor de start van de Giro moeten aankaarten.

    Uiteraard moet je open staan om bepaalde regels en afspraken te veranderen naargelang de huidige situatie en dat heeft Mitchelton gedaan na overleg met Vegni. Het feit dat Jumbo-Visma gewoon de Giro verliet als een dief in de nacht zonder ook maar iets te overleggen met de organisatie is gewoonweg gigantisch respectloos gedrag naar de organisatie toe en daarom zou ik het zeker niet onterecht vinden moesten ze daar nog een sanctie voor krijgen. En het feit dat ze de Giro 'gered' zouden hebben, overdrijven is al jaren een sterk vak. Yates reed daar al een week rond met een besmetting, verder heeft niemand van Kruijswijk zijn ploeggenoten positief getest in de week nadat ze de Giro verlieten, dus ik zie niet in waarom Jumbo-Visma de Giro zo broodnodig van de ondergang 'gered' heeft.
    27 oktober 2020 14:38
    Op vrijwel alle fronten zit je fout. Jumbo heeft wel degelijk overleg gepleegd, zelfs gevraagd om de Giro tijdelijk stil te leggen om het lek in de bubbel te vinden en zeker te zijn dat niet meer renners & staff besmet waren. Dit heeft Plugge gedeeld in een interview met Eurosport. Daar ging de organisatie en de overige teams niet in mee en toen hebben ze zelf het besluti genomen. Het lijkt er op dat Vegni over die suggestie boos is en niet dat ze uit de ronde gestapt zijn.

    Verder weet je helemaal niet of er nog meer mensen besmet zijn geraakt na Kruijswijk. Werkgevers delen geen informatie over zieke werknemers, dat mogen ze niet.
27 oktober 2020 09:29
Ik zou als TJV dan ook maar Vegni aanklagen over de genomen maatregelen in de bubbel die niet werkten. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
    27 oktober 2020 09:53
    Precies. Is dhr Vegni met zijn organisatie ook niet verantwoordelijk voor feestende agenten in een hotel met een deelnemende ploeg?
    27 oktober 2020 10:46
    Beetje zinloos wanneer je niet weet wie wanneer besmet is en of dat voor of tijdens de bubbel heeft plaatsgevonden. Iemand aanklagen zonder dat je het bewijs aan je kant hebt is té simpel.
    27 oktober 2020 11:09
    @Panache op dat moment was de Giro zo’n 10 dagen bezig: grote kans dat de besmetting plaatsvind tijdens de race.
27 oktober 2020 09:31
Denk dat Jumbo misschien wel zijn ronde heeft gered door eruit te stappen. Beetje een zielige reactie dus van hem. Was misschien slimmer geweest om het wel even te overleggen met de organisatie dus daar heeft hij een punt. Verder een verbeten Vegni maar hij moet zijn zegeningen tellen op dit moment dat zijn ronde Milaan heeft gehaald en niet om zich heen slaan. Ga in gesprek met de ploegen. Praat het uit. Iedereen doet anders dan normaal in deze tijden met Corona.
    27 oktober 2020 09:35
    Hoezo heeft Jumbo misschien wel zijn ronde gered door eruit te stappen?
    27 oktober 2020 09:40
    Anders had iedereen Corona
    27 oktober 2020 09:40
    1 positieve in een close samenleven groep geeft een groot risico op meer besmettingen in de groep, zie Mitchelton, En van daaruit mogelijk in het verdere peloton
27 oktober 2020 09:32
Mah mah mah, TJV denkt in het belang van zijn eigen werknemers en van de ronde door de Giro te verlaten. En dan gaat hij daarover klagen. Mitchelton neemt dezelfde beslissing, deze beslissingen zou je moeten steun. Dat hij boos is op EF tot daar aan toe, maar deze man moet niet overdrijven.
    27 oktober 2020 09:49
    +1.

    Die man slaat echt een beetje door.....

    En wat er gezegd wordt, waarom is de bubbel niet sluitend geweest in 1e deel vd giro, wellicht was het allemaal dan nog wat anders gelopen.
    Als de UCI hierin meegaat, dan mag die organisatie zichzelf gelijk opheffen.

    Het EF verhaal vind ik wat moeilijker in te schatten.
    27 oktober 2020 10:40
    Volgens mij gaat het niet om het uitstappen uit de Giro maar om het niet overleggen. Michelton heeft het wel overlegd en daar was uitstappen geen probleem
    27 oktober 2020 11:45
    Overleg of geen overleg, wat had hij willen zeggen. Als TJV aangeeft wij kiezen ervoor om niet te starten vanwege de gezondheid van onze renners en andere teams, en dan had hij nee willen zeggen? Deze man moet zich niet zo aanstellen, had beter moeten kijken naar zijn eigen protocollen.
    27 oktober 2020 12:15
    Daarbij als je als renner niet opstapt voor een etappe dan kan dat ten alle tijden, je krijgt dan simpelweg een DNS achter je naam en de koers gaat verder. Daar valt niet veel aan te overleggen.
27 oktober 2020 09:35
Sancties vragen voor ploegen die om de gezondheid van de renners denken, het moet toch niet gekker worden!

Er zijn wel positieve test geweest in deze Giro. Dat valt ook onder deze meneer zijn verantwoording, maar daar horen wij hem dan weer niet over...

De sportwereld blijft toch altijd een beetje wereldvreemd. Heel Europa vecht tegen een pandemie, maar de sport moet wel blijven doorgaan! In het voetbal tientallen besmettingen, maar er moet doorgespeeld worden. Waarbij sommige ploegen moeite hebben om überhaupt een elftal op de been te brengen. Positief geteste renners, maar de rest van de ploeg moet wel door. Het wordt tijd dat een ploeg eens een keer zegt "tot hier en niet verder, wij kappen ermee!" Wat dat betreft juist hulde voor EF en Jumbo Visma. Tom Boonen benoemde het al en hij had groot gelijk!
    27 oktober 2020 11:20
    Dat sport zoveel mogelijk doorgaat vind ik ook wel logisch.
    Het is mogelijk om het corona daar zoveel mogelijk buiten te houden (100% is zowiezo moeilijk natuurlijk), het zijn 'gezonde' mannen die normaal weinig last hebben van een besmetting.
    Voor velen is het maar een spel, onbelangrijk ding.
    Maar tegelijk is het wel een van de weinige vormen ontspanning/afleiding voor miljoenen mensen. Denk dat het maatschappelijke voordeel toch wel niet te onderschatten is.
    Hoeveel mensen zitten er hier ook niet thuis te vervelen, met als lichtpuntje dat ze naar de koers kunnen kijken.
27 oktober 2020 09:36
Selectieve verontwaardiging van Vegni. De besmettingen van MS en TJV zijn terug te leiden naar de gebrekkige huisvesting in de eerste fase van de ronde. De Organisatie heeft geen goed werkende bubbel kunnen creëren en is daarmee zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
Geen enkel team hoeft toestemming te vragen aan Vegni of ze de gezondheid en veiligheid van hun medewerkers in acht mogen nemen.
Wees blij dat in de huidige tijd de ronde verreden is. Het is mij ook niet duidelijk wat zijn doel is met dit vingerwijzen achteraf?
27 oktober 2020 09:37
#plaatvoorjekop

Misschien niet het meest belangrijke item, maar goed dat de renners zich verenigen en voor zichzelf opkomen.
27 oktober 2020 09:38
Die man heeft duidelijk onder heel veel druk en spanning gestaan de Giro, omdat hij ook niet alles in de hand had qua doorgaan van de koers. En dat komt er blijkbaar uit door door te slaan over details terwijl het grote geheel uiteindelijk best goed ging. Ik hoop dat hij dat over een paar maanden ook inziet. En hij mag ook wel naar zichzelf kijken.

Dat Jumbo de Giro verliet was logisch, Kruijswijk was ook echt ziek, die had makkelijk de hele ploeg en anderen kunnen besmetten. En als je ziek bent meld je je af, maar je gaat niet vragen of je weg mag als je ziek bent.
Sunweb gokte met het wel doorgaan en had geluk dat Matthews vals positief was. Vegni had sowieso geluk dat het bij twee ploegen bleef.

Renners hebben een vakbond en die moet opkomen voor hun renners, juist op straat, want overleggen heeft nog nauwelijks iets opgeleverd. En Hansen is vakbondslid, daarom was hij de afgevaardigde. En wie gooit er nu een rit van WK lengte in de slotweek van een grote ronde, nota bene na de zwaarste bergetappe. (En de renners werden ook nog eens in hotels op 50 km van de start geplaatst)
27 oktober 2020 09:38
Ik hoop dat de UCI stelling durft te nemen tegen Vegni.
    27 oktober 2020 10:44
    Benieuwd naar de reactie van de UCI inderdaad. Vegni mag volgens mij sowieso geen WT ploegen gaan weigeren volgend jaar.
27 oktober 2020 09:39
Vegni die in bevriende media mag leeglopen, Relevantie nul en gevolgen voor EF en TJV nul.
27 oktober 2020 09:42
Dit artikel blinkt niet uit in objectiviteit Wielerflits ;-)
27 oktober 2020 09:42
De bubbel was waardeloos en dus mag je als werkgever ervoor kiezen om je renners terug te trekken. Je mag het overdreven vinden - vind ik ook - maar om er een sanctie aan te hangen is natuurlijk belachelijk.

Bij Mitchelton was het nog extremer dan bij TJV, die hadden gewoon veel besmettingen.

Qua staking vind ik het ook belachelijk wat de renners daar deden en zeker dat ze hun immuunsysteem erbij sleepten. Ze hadden er geen zin in. Prima, maar zeg dat gewoon eerlijk.

Maar ook daar is de RCS akkoord gegaan en heeft de etappe aangepast. Er is dus niet gestaakt maar een compromis gevonden. Je mag je als Vegni genaaid voelen maar dan had je het op een staking aan moeten laten komen en de renners uit koers halen die niet wilden starten. Dat doe je niet, je voelt je gechanteerd, maar je was er zelf bij.

Al met al heeft hij geen poot om op te staan. Je rot voelen mag natuurlijk maar daar zal het bij blijven.
    27 oktober 2020 10:29
    +1

    Rancuneus en bestuurder onwaardig. Dat in de media om hem heen slaan is niet bepaald handig. Moet hij nog mee oppassen, als hij te ver gaat kan het zomaar zijn dat de ploegen allemaal op 1 lijn komen te staan en wel lijnrecht tegenover hem.

    Wat zou er gebeuren als bijna alle WT-formaties op voorhand zeggen niet aan de Giro mee te doen, tenzij Vegni vertrekt?
27 oktober 2020 09:42
Wellicht moet hij ook even kijken naar de naleving van de regels in de Giro. Als ik lees dat er 16 politieagenten besmet waren, die ook nog eens hotels etc. deelden met renners en daar geen afstand bewaarden of iets dergelijks kan je je vraagtekens zetten bij de organisatie.

Daarnaast kan je het natuurlijk nooit straffen als een ploeg of individu kiest voor de gezondheid van zijn werknemers en/of zichzelf. Stel dat er 1 doodziek geworden was en enkele tijd op de IC door moest brengen, die had waarschijnlijk dan ook direct een streep door komend seizoen kunnen zetten vanwege conditie-achterstand/longklachten en wellicht zelfs nooit meer op niveau terug kunnen keren.
27 oktober 2020 09:43
Renners en ploegen zijn het zat om naar de pijpen van de organisatoren en UCI te dansen. En terecht. Dat de renners op gepaste en soms ongepaste wijze in de weerstand gaan werd tijd en zal leiden tot discussie en rumoer. Hopelijk houden ze vol en zullen daadwerkelijk veranderingen bereikt worden.
Renners, organisatoren en de UCI kunnen niet zonder elkaar, maar een beetje meer balans in invloed en macht zou wel zo gezond zijn.
27 oktober 2020 09:49
Oldani (Hansen roommate): "Since days CPA representative asked to shorten Stage 19. Nobody reacted. Hansen that day wanted to go into breakaway, because stage suited him and he likes the rain. Then he had to speak with Vegni because of his role. I am sorry for him"


Lekker dan.
    27 oktober 2020 15:58
    De grootste grap daarvan is nog wel dat Hansen echt kans dacht te maken...
    Gewoon niet mauwen maar fietsen. Ze stippelen niet voor niets al maanden van tevoren een parcours uit en daarop is nooit commentaar gekomen.
27 oktober 2020 09:53
Misschien kunnen ze dan gelijk zijn organisatie een sanctie geven over gebruik van helicopters.....
27 oktober 2020 10:15
Huilen.
27 oktober 2020 10:17
Ha toch maar even een ander geluid.

Het vertrek van Jumbo omdat Kruijswijk positief was, had natuurlijk ook andere redenen dan de gezondheid van de overige renners.

Ik snap dat Vegni zegt, dat als zij plots zonder overleg uitstappen, hij ze niet verplicht opnieuw wil uitnodigen voor een volgende Giro. Verplichtingen werken immers 2 kanten op.

Ik ben wel benieuwd wat de UCI hiermee doet en vooral ook binnen welk tijdsbestek...

Vegni is natuurlijk wel de verpersoonlijking van het moeten doorgaan van een wedstrijd in een tijd, waarin dat misschien wel onverantwoord is. Maar dat kan voor Jumbo de reden niet zijn. Ze rijden immers ook in de Vuelta en andere koersen parallel aan de Giro gewoon door en doen dus mee aan het 'the show must go on' ding....
    27 oktober 2020 10:25
    Denk dat TJV erg voorzichtig is nadat Plugge met Covid in het ziekenhuis heeft gelegen. Op zich zie ik niet welke belang zij verder hadden om uit te stappen. Bouwman reed bijvoorbeeld. Die hadden ze nog probleemloos op etappes kunnen laten jagen. Dat hadden ze waarschijnlijk iiever gedaan dan uitstappen.
27 oktober 2020 10:22
De autocraat Vegni heeft in een land dat bijna door de knieën ging van een gezondheidscrisis drie weken lang mogen fietsen. Dat ging bijna vanzelfsprekend niet vlekkeloos, grotendeels door zijn eigen schuld. Zijn enige juiste reactie was geweest, "de organisatie is zeer gelukkig dat we de Giro hebben kunnen finishen, we bedanken iedereen die dat mogelijk heeft gemaakt". Wat een kleuter. Ga maar even 10 minuten op de trap in het halletje zitten, Mauro. En als je dan sorry zegt tegen mama mag je weer naar binnen.
27 oktober 2020 10:24
Deze meneer heeft volledig het gelijk aan zijn zijde...... In Italië, op z'n Italiaans
27 oktober 2020 10:44
Vegni voelt zich geschoffeerd, omdat hij weet dat dergelijke frapatsen niet in de Tour uitgehaald worden. In de Tour liggen de belangen en de macht nét wat anders. Voor Vegni is het pijnlijk dat dit op deze wijze aan de oppervlakte komt.
Wat zelfkritiek zou Vegni niet misstaan. Maar over het uitvechten van conflicten via de media (over de rug van de Giro) mag hij zeker zijn onvrede uiten.
Zie ook de uitspraken van Oldani over de voorbereidingen van de staking.
27 oktober 2020 10:45
Terecht! Dit soort paniekzaaierij is schadelijk voor zijn ronde. Ik snap wel dat hij het signaal wil geven dat dit niet netjes was van de twee ploegen.
    27 oktober 2020 13:43
    Echt onzin. Ik snap dat TJV de ploeg terugtrekt als er 1 renner besmet is terwijl de bron onduidelijk is. Als de ploeg al een week in dezelfde bubbel leeft, is de kans groot dat er meerdere besmettingen volgen. Precies wat bij Mitchelton Scott ook gebeurde. Dus was gewoon een logisch en wijs besluit.
    En over EF: als je je mening niet eens meer mag geven, weet ik het echt niet meer. EF heeft een pleidooi gehouden waar uiteindelijk geen gehoor aan is gegeven. EF heeft zich daar gewoon bij neergelegd. Dossier gesloten lijkt me. Niet natrappen.
27 oktober 2020 10:49
Natuurlijk moet de UCI ingrijpen.... en de Giro een jaartje uit de WT gooien....Voldeden niet aan de corona normen, bizar lange verplaatsingen naar en van hotels, nu al jarenlang een gewoonte, zeer regelmatig een dopingpositieve (ondergesneeuwd deze keer) en een baas die maar blijft rondschoppen en zijn acteurs afdreigen...
    27 oktober 2020 11:01
    En jij denkt dat de sponsoren, die de rennerssalarissen betalen, hetzelfde bedrag over hebben voor een jaar zonder Giro?
    Renner-Organisatie-Sponsor-Media zijn allemaal met elkaar verbonden. Als er eentje mee kapt dan heeft dat consequenties. Probeer het grote plaatje te zien.
    27 oktober 2020 11:46
    Dus jij denkt dat Jumbo Visma en Mitchelton nu rillend in een hoekje zitten te wachten op een uitnodiging voor de volgende Giro...
    27 oktober 2020 12:13
    Nee, ik reageer op jouw ondoordacht voorstel om de Giro een jaartje uit de WT te gooien. Omdat géén Giro effect heeft op sponsoring en dus op salarissen. Niemand heeft baat bij een jaar zonder Giro, dus niemand zal daar voor pleiten.
    Geen idee waar dat 'rillend in een hoekje' ineens vandaan komt, omdat het niets te maken heeft met jouw initiele bericht.
    27 oktober 2020 12:22
    De helft van de WT ploegen zou er niet eens meer naar toe gaan ware het niet dat ze WT verplichtingen hebben... de zo gehypte Giro is organisatorisch meestal een janboel maar op tv is dat uiteraard niet te zien... dat alles samen is de aanleiding tot gemor en zelfs het vertrek van een paar ploegen...
27 oktober 2020 10:50
Ik vind de manier van journalistiek wel een beetje tendentieus. 'Vegni slaat wild om zich heen'. Hij heeft toch gewoon een punt? Rare acties van EF en Jumbo in mijn ogen
    27 oktober 2020 11:08
    Als het niet om Jumbo ging maar om pak hem beet UAE waren de gebruikte woorden wellicht wel anders geweest ja. Ik snap Vegni wel. Ik snap Jumbo ergens ook wel.
    27 oktober 2020 11:32
    Hij mag ook wel even de hand in eigen boezem steken. Kans is zeer groot dat doordat de organisatie zelf in de eerste week het protocol met voeten trad (en daardoor de bubbel zo lek als wat maakte), de besmettingen zijn ontstaan.

Reacties zijn gesloten.