Kan je gezien het coronavirus nog buiten fietsen?
#RideSolo - Foto: Joris Knapen
maandag 6 april 2020 om 06:00

Kan je gezien het coronavirus nog buiten fietsen?

Het Coronavirus heeft grote impact op ons sociaal leven. De overheid adviseert zo veel mogelijk thuis te blijven, maar de weg is niet gesloten. Fietsen is nog steeds toegestaan. Maar, denk na, wees niet naïef en volg deze tips op van de KNWU.

Het kabinet heeft dinsdagavond de maatregelen verlengd om het coronavirus onder controle te krijgen. Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Ga alleen naar buiten voor de noodzakelijke boodschappen, een frisse neus of de zorg voor een ander en houd 1,5 meter afstand in acht.

Wat wordt er verstaan onder een frisse neus halen?
Om je weerstand hoog te houden is het in deze tijden belangrijk om te blijven bewegen. Daarom is het fijn om buiten nog een ‘frisse neus’ te kunnen halen. De vraag is: wat wordt daar onder verstaan? Hoe je dat interpreteert is aan jezelf en dus ook je eigen verantwoordelijkheid. Voor de één volstaat een wandeling door de straat, voor de ander is dat een fietsrit van 50 km door de polder. Weer een ander heeft de beschikking over een indoortrainer en werkt zijn ritjes af in de virtuele wereld van Zwift. Ook dat is ‘een frisse neus halen’ en kan bovendien nog steeds in groepsverband.

Wees bewust van de keuze die je maakt om een frisse neus te halen. Bedenk voor jezelf hoe noodzakelijk het is om buiten te fietsen en welke alternatieven je hebt. We delen graag een aantal richtlijnen met je om rekening mee te houden als je besluit buiten te gaan fietsen:

  • #ridesolo: fiets alleen en houd 1,5 meter afstand
    Het voordeel van de wielersport is dat je makkelijk alleen kunt trainen en niet afhankelijk bent van teamgenoten. Fiets dus alleen en vermijd drukke fietsomgevingen om de kans op verspreiding van het virus te beperken. Zorg ook dat je altijd 1,5 meter afstand houdt tot andere verkeersdeelnemers om het risico op verspreiding van het virus te beperken.
  • Leeg je neus niet op straat
    Houd rekening met elkaar en ‘leeg’ of snuit je neus niet tijdens het fietsen. Het is sowieso al niet fraai om te doen en in deze situatie ook niet zonder risico’s. In plaats daarvan kun je beter even stoppen om je neus te snuiten in een papieren zakdoek.
  • Beperk zware trainingen
    Beperk zware trainingen, zoals interval- en bloktrainingen en trainingen van drie uur of meer. Oftewel, inspanningen waar je twee dagen of langer van moet herstellen. Fiets op zo’n manier dat het geen grote aanslag doet op het immuunsysteem. Als het immuunsysteem te zwaar belast wordt, ben je (kort na de inspanning) vatbaarder voor ziekten en virussen, zoals het coronavirus. Tip: in onze trainingsapp Fondo
    vind je verschillende trainingsprogramma’s die geschikt zijn om te volgen deze periode.
  • Doe geen gekke dingen op de fiets
    Pas op met risicovolle manoeuvres zoals wheelies en jumps en breng jezelf en anderen niet onnodig in gevaar. Ziekenhuizen hebben hun handen al vol aan het coronavirus.
  • Zorg goed voor jezelf
    In deze tijd is het goed om extra aandacht te schenken aan je persoonlijke verzorging. Houd je ochtendpols bij, zodat je goed kunt monitoren of je al hersteld bent van de training, nog even rustig aan moet doen, of toch iets onder de leden hebt. Gebruik tijdens de training een buff (nekwarmer), douche direct na de training en eet gezond zodat je lichaam optimaal herstelt. Was ook direct je sportkleding. Pak ook die extra uurtjes slaap, zodat het immuunsysteem goed kan herstellen.
  • Gebruik je verstand
    Gebruik tot slot je gezonde verstand. Fietsen is de mooiste sport op aarde, maar onze collectieve gezondheid is belangrijker. Neem zelf verantwoordelijkheid en hou de updates van het RIVM in de gaten.

Geen wieleractiviteiten tot 1 juni
De regering heeft tot 1 juni alle bijeenkomsten afgelast. Dit geldt ook voor wedstrijden, toertochten en trainingsritten, kortom all wieleractiviteiten. De internationale wielerbond UCI heeft voorlopig alle tot 1 juni van de kalender geschrapt.

Dit artikel verscheen eerder in het magazine van de KNWU.

RIDE Magazine
58 Reacties
Sorteer op:
25 maart 2020 15:29
Hier gaat de KNWU natuurlijk niet over.
    25 maart 2020 16:17
    Wat is dan het bevoegde gezag voor het geven van tips?
    25 maart 2020 16:36
    Het RIVM bijvoorbeeld.
    Het KNWU heeft helemaal geen gezag, behalve over de nationale selecties.
    Nu is het KNWU niet zo stellig als wielerflits is met bijv deze zin:
    "Maar, denk na, wees niet naïef en volg deze tips op van de KNWU."


    En zoals Romāns Vainšteins ook al aanstipt kun je beter eerst eens zorgen dat de veiligheidsmaatregelen in supermarkten en bouwmarkten(waarom zijn die uberhaupt nog open?) ook voor de klanten van toepassing zijn en niet slechts voor het personeel.
    Overal waar je komt moet je smerige pinautomaatjes gebruiken en bijv de winkelkarretjes, maar een rondje fietsen zou haast uit den boze zijn.
    25 maart 2020 16:38
    Haha skedeltje..het zijn tips, die mah iedereen ongevraagd geven en vrijblijvend opvolgen..

    Daarnaast is de RIVM ook enkel een adviesgevend orgaan, kabinet bepaald.
    25 maart 2020 16:42
    @Moker uit Rotterdam

    En die zijn daar ook vrij slecht in.
    Bijv de desinformatie die ze verspreid hebben rond asymptomatische verspreiding en besmettelijkheid van kinderen heeft wel aangetoond dat het hele goede luchtfietsers zijn ;)
    25 maart 2020 17:13
    @Skedel, je kan toch contactloos betalen (tot 50 euro)? En bij mijn plaatselijke supermarkt maken ze de handvatten van de karretjes schoon na gebruik en moet je zelf bij binnenkomst je handen desinfecteren. En anders kan je het thuis laten bezorgen.
    25 maart 2020 21:35
    Ik denk dat Skedel een zogenaamde "realist" is gezien zijn reacties. Ik kan er natuurlijk naast zitten.
    25 maart 2020 22:04
    Laat dat zogenaamd maar weg.
    Verder mag het best iets inhoudelijker.
25 maart 2020 16:02
Wel goed om de boodschap te herhalen. Ik zie nog steeds groepjes wielrenners hier op de kust route. Hun neus uitsnuiten.
25 maart 2020 16:24
Ik rij met 1 metgezel of alleen in een uitgestrekt gebied rondom een weliswaar grote doch goed afgelegen stad. Reken er maar op dat ik op die manier als onbewust besmette landgenoot minder mensen in gevaar breng dan even wat lekkers in de Appie of Jummy halen.
25 maart 2020 16:42
Niks mis mee met een beetje in de berm tuffen in de polder/buitengebied. Of gaan mensen nou massaal in de berm wroeten met hun handen?
    25 maart 2020 16:59
    Het gaat er niet om of er wel of niet iets mis is met jouw tuf. Het is een goedbedoelde richtlijn en momenteel doet men een vriendelijk doch dringend beroep op je om die te volgen. Je bent vast niet de enige eigenwijze bijdehand die zijn best moet doen om dit voorlopig te accepteren.
    25 maart 2020 17:10
    Het is natuurlijk waar dat als jij ergens in de polder in de berm tuft terwijl er niemand ook maar enigszins bij je in de buurt is er geen risico is op verspreiding van het virus.
    Echter moet je bij het geven (en lezen) van zo'n advies ook stilstaan bij het feit dat sommige mensen dit doen zonder goed om zich heen te kijken of op plekken waar er wel kans is op besmetting (bijvoorbeeld in de buurt van de reling van een brug). Het is daarom makkelijker en verstandiger om het advies te geven (en ook te volgen) om het gewoon niet te doen. Als je gaat opsommen onder welke restricties het eventueel zonder risico is, levert dat alleen maar meer vragen op.
    26 maart 2020 15:50
    Er staat neus legen, als je dat op de wielrenner manier doet, reken maar dat er dan snot aan je handen komt. Eerstvolgende stoplicht even een paaltje vasthouden, anders moet je uitklikken, en de volgende die dat paaltje vast houdt....
    26 maart 2020 16:52
    gisteren nog 3 keer mijn neus geleegd onderweg
    26 maart 2020 17:17
    Stoer hoor.....
    26 maart 2020 17:31
    eerder soort van noodzakelijk omdat je van dit weer nogal gaat snotteren. Dat de gehele tijd opsnuiven word je niet goed van en krijg het niet zodanig dat ik het kan doorslikken. Dan maar een keer goed de neusgaten legen.
    26 maart 2020 21:31
    Ik hoop maar dat je geen stoplichten tegenkomt op je rondjes.
25 maart 2020 19:08
Effe kappen met het rondrijden op de fietskes. Weet dat bepaalde personen veel last hebben van hun endorfineshotjegemis maar afkicken is een mooie uitdaging dezer dagen en komende periode.
25 maart 2020 19:12
Het is nu doordeweeks een stuk drukker op de wegen met groepjes wielrenners dan normaal. De tips zijn goedbedoeld maar of het enig effect heeft betwijfel ik, een hork blijft een hork, ook in deze tijd.
    25 maart 2020 19:40
    Jacco
    Inderdaad. Lijkt alsof alle thuiswerkers massaal op de fiets stappen. Voornamelijk duo's en af en toe 3, maar leek vandaag wel een weekenddag.
25 maart 2020 20:34
Je kunt fietsen ja. Maar of dit de bedoeling is? Een groot deel van de maatschappij staat stil. Verpleeghuis op slot. Sportverenigingen en sportscholen zijn gesloten de zorgmedewerkers draaien overuren. De laatste gaven afgelopen weekend massaal aan. Wij zijn hier voor jullie. Blijven jullie voor ons thuis. En wat zie ik ongekend veel (solo) racefietsers. Ik vind dit zelf beschamend. Laten we solidair zijn en ons een periode van onthouding van het uitlaten van de fiets.
    25 maart 2020 20:38
    Dikke plus.
    26 maart 2020 00:03
    Hier in België is blijven sporten (solo) het advies van de virologen, dus blijf weg met termen als beschamend.
    26 maart 2020 08:36
    Wat de overheid allemaal beslist en sluit maakt mij geen moer uit.
    Je kunt perfect buiten komen, je gezond verstand gebruiken en niemand besmetten/besmet komen.
    Alleen fietsen is perfect veilig en goeie manier van ontspanning.
    4 april 2020 19:49
    Of kom je nu zoveel solo fietsers tegen omdat de meeste zich toch aan het advies houden en niet meer in groepen fietsen? Een groep van 30 man is zo voorbij. Als je 15 minuten lang elke 30 seconden een wielrenner voorbij ziet komen heb je het gevoel dat het er veel zijn
25 maart 2020 21:05
Sommige reacties hierboven lijken erop te wijzen dat we als volwassen Nederlanders inderdaad de vrijheid en de verantwoordelijkheid nemen voor anderen niet aankunnen.
    25 maart 2020 21:11
    Nou. Dat lees ik dus totaal niet
    25 maart 2020 21:23
    Laten we inderdaad vooral de verantwoordelijkheid voor onszelf nemen.
    Wat mij betreft gaat het leven ook nu gewoon door. Dat betekent dat ik na een dag thuiswerken graag even een solorondje door het buitengebied maak zolang dat binnen de richtlijnen valt.

    Wat anderen daar van vinden boeit me eerlijk gezegd niet zo.
    26 maart 2020 10:27
    @ stefanl2512:

    Je ziet in ieder geval dat er weer een partij snel opgejut worden om alles maar zo strikt mogelijk, of beter gezegd strikter dan noodzakelijk op te volgen en die kunnen het niet laten om hun afgrijzen te laten blijken voor mensen die er een andere invulling aan geven.

    Er wordt blijkbaar vergeten dat het mentaal (en dus ook fysiek) niet gezond is om veel in 1 ruimte te verblijven en weinig te bewegen. Er wordt vergeten dat het waarschijnlijk totaal ongevaarlijk is om in je eentje buiten te komen of te sporten. Er wordt vergeten dat zelfs instanties het in z'n geheel niet verbieden en enkel aanhalen dat je je niet in groepen moet ophouden. Het wordt vergeten dat het totaal de intentie niet is van de staat dat niemand meer ziek wordt, de druk moet alleen van de ketel. Vervolgens wordt ook vergeten dat voor het overgrote deel van de mensen dit virus niet schadelijk is.

    Daarbij wil ik niet zeggen dat je maar heen moet doen. Als je gewoon afstand houdt en alleen buiten komt of met je partner/kinderen dan is er helemaal niks mis mee. Als anderen dit totaal begrijpelijke, totaal niet verboden gedrag van anderen niet aankunnen, kunnen ze beter misschien hun internet een tijdje uit schakelen of nieuwsuitzendingen vermijden.
    26 maart 2020 17:24
    Net Kiel-Windeweer weer eens gezien. In deze tijd houdt zelf fietsen je juist op de been, echt een nobrainer.
    26 maart 2020 17:38
    Windeweer, toepasselijke naam voor 2020. Als fietsers zijnde tot dusver vooral het jaar van de wind.
    26 maart 2020 17:43
    't waait inderdaad veel dit jaar.. Hebt dat iets te maken met de verandering van 't klimaat je zou het haast denken...
25 maart 2020 21:53
Een zeer beschamend advies van de KNWU, jammer dat het zo klakkeloos wordt overgenomen.
De richtlijn is zoveel als mogelijk thuis te blijven en alleen naar buiten te gaan als dat noodzakelijk is. Een rondje fietsen is per definitie niet noodzakelijk zou je denken, en toch weten de wielerbobo's een alinea te wijden aan de klaarblijkelijk zeer ruime mogelijkheden om het begrip een frisse neus halen in te vullen.
Risico's vermijd je ook het best door thuis te blijven trouwens, niet door alleen je jumps en wheelies achterwege te laten.
25 maart 2020 21:59
Okay, kweenie of ik de enige ben, maar met fris weer rijden en dan je neus niet mogen legen..... dat gaat mij noooit lukken. Voor het betere tuf en rochelwerk wacht ik wel tot ik buiten de bebouwde kom ben en mik het nooit op het asfalt ( sowieso niet echt smakelijk)....
25 maart 2020 23:00
Ik zet gewoon de Tacx in de achtertuin. Het is even niet anders. Hoe meer we ons er aan houden hoe eerder we de natuur weer in kunnen.
25 maart 2020 23:51
Bijzonder dat elke instantie en ook personen er een andere interpretatie aan geven wat wel en niet mag. Als je kijkt naar de regels dan is dit het juiste antwoord wat door het RIVM bevestigd is aan de sportwereld volgens de KNVB:

“De Rijksoverheid heeft het onderstaande richting de sportwereld bevestigd:

Sporten in de openbare ruimte is toegestaan in een groep van maximaal 3 personen waarbij de 1,5 meter afstand in acht genomen dient te worden.”

Duidelijk toch? Dat is dezelfde regel die de overheid had aangekondigd tijdens de persconferentie.
Dus als jij met een maat 6 uur lang wil toeren en die afstand in acht neemt moet je dat lekker doen. Volgens mij ben je dat helemaal niemand tot last.
26 maart 2020 16:09
Morgen hier in België komt de veiligheidsraad opnieuw bijeen. Vermoed dat fietsen zeer beperkt zal worden. Dat zei vanmiddag al onze minister van binnenlandse zaken.
26 maart 2020 17:52
Bijzonder dat er zoveel moraalridders zijn die zichzelf op een voetstuk plaatsen en de mensen die gaan fietsen binnen de regels naar beneden praten. Als er richtlijnen worden gegeven dien je je daaraan te houden. Prima dat je voor jezelf keuzes maakt waarin je nog verder gaat dan deze richtlijnen, maar ga niet anderen ook afspiegelen aan je eigen keuzes en deze vervolgens hierop aanvallen.
Het RIVM is erg duidelijk:
"Sporten in de openbare ruimte is toegestaan in een groep van maximaal 3 personen waarbij de 1,5 meter afstand in acht genomen dient te worden.
Ik heb gewoon mijn rondjes gefietst de afgelopen tijd en zal dat ook blijven doen als dat toegestaan blijft.
26 maart 2020 20:37
Je mag echt nog wel een kléin beetje zelf nadenken hoor. Als ik op een doordeweekse dag ga fietsen raak ik he-le-maal niks aan (verkeerslichten zijn er waar ik woon nauwelijks), en het kost me geen enkele moeite om 1,5 meter afstand te houden. Dan is het risico dus verwaarloosbaar, en in ieder geval een stuk kleiner dan iemand die in de bebouwde kom 'een frisse neus gaat halen', en dat is expliciet wél toegestaan. En dan is er dus geen reden om het te laten.
26 maart 2020 21:23
Ongewoon veel volk langs het kanaalpad.
Maar dan ga ik gewoon elders fietsen.
Wegen zat ... ... ...
27 maart 2020 19:46
Rutte richting ‘cruciaal’ weekend: blijf écht thuis

Rutte begrijpt de neiging er dit weekend op uit te trekken, maar waarschuwt toch. ,,Ik snap hoe ingrijpend het is, maar mijn oproep blijft: blijf thuis.”

Rutte zei eerder dat als er toch niet geluisterd zou worden, een volgende stap een volledige lockdown zou zijn. Maar hij wil daar het liefst niet aan. In die zin is het komende weekeinde cruciaal.
4 april 2020 20:17
Vast herleefd vanwege de extra aandacht op nu.nl.

Ze kunnen me wat, zolang het mag rij ik gewoon mijn soloritten en met 1 kameraad. Duidelijk de al heersende aversie tegen wielrenners die ze extra doet opvallen nu maar qua besmettingsgraad zijn ze helemaal niks gevaarlijker dan verder al het andere dat op welke manier dan ook buiten rondwhatevert. Dat winkels en bouwmarkten nog open zijn en iedereen daar semiveilig langs elkaar heenschrijdt- tot -scheert is me daarentegen weer een raadsel waar ik niet aan mee doe.
5 april 2020 10:19
Daarom juist. De staat doet nog steeds bijzonder weinig aan het winkelen, bouwmarkten en de stort. Ik hoorde dat ze zelfs aspergestekers en aardbeiplukkers invliegen. Zo krom als wat dat zulke dingen blijkbaar okee zijn maar we wel alstublieft binnen moeten blijven. Hou toch op. Gewoon lekker naar buiten gaan en daar hoef je je geen moment schuldig over te voelen.

Zijn alleen een aantal van die stommelingen bij die dan nog in groepjes blijven rondrijden.
    5 april 2020 20:06
    Zag dat op Eindhoven Airport dagelijks een aantal volle vliegtuigen uit Oost-Europa landen. Zie ze hier ook in volle busjes van uitzendbureas rondrijden, 10 man op elkaar gepropt.

    Over onze fietsrondje hoeven we ons dus geen moment schuldig te voelen zolang we het lekker alleen doen. De bejaarden voor wie we allemaal binnen blijven zaten vandaag uiteraard ook weer massaal op de e-bike.
5 april 2020 16:52
Mooi, vandaag zijn de motorrijders de lul op alle social shitzooi, hebben wij weer wat ademruimte.
    6 april 2020 01:43
    Geen asociaal gedrag, geen gezeik.
5 april 2020 20:34
In België niet, maar kan je gezien het coronavirus nog in Duitsland fietsen?
    5 april 2020 22:02
    Vandaag kon nog je zonder problemen de grens over met Duitsland. Er zijn wel plannen om de grens te sluiten.
5 april 2020 22:19
Vandaag weer genoeg clubrenners met vier of meer zien fietsen. Misschien niet zo handig om allemaal hetzelfde shirt aan te doen als je de illusie wilt wekken niet bij elkaar te horen. Ook groepen van vier ZONDER helm. Dan ben je helemaal niet goed in je kanis.
    6 april 2020 17:56
    Een helm als altijd verstandiger dan geen helm. In clubverband vaak zelfs verplicht. Wanneer je er dan toch een hebt doe hem dan gewoon altijd op.

    Wat betreft oom agent. Als er een gebiedsverbod is in een bos of natuurgebied blijf je daar weg met je mtb. Zo moeilijk is dat niet. Genoeg wegen over om alleen of met twee een rondje te doen. Dan kan ook oom agent je niets maken.

    Als je het nu nog voor mekaar krijgt een boete te krijgen voor het fietsen in groepsverband en daarbij ook nog allemaal hetzelfde shirt draagt ben je niet bijster intelligent of erg hardleers.
    6 april 2020 18:49
    @Derierre de la course: Ik heb zelf jarenlang vaak zonder helm gereden, met name in de zomer omdat ik mijn warmte niet kwijt kon. Ik reed toen wel alleen, reed minder hard dan tegenwoordig en paste gewoon op bij bochten met zand, onoverzichtelijke kruispunten e.d.

    Ben de helm pas permanent gaan dragen toen ik met twee anderen ben gaan rijden omdat daarbij het tempo hoog lag en er altijd doorgereden werd. Ik had toen zo'n helm van zeg maar prijsklasse 60-80 euro. Toen mijn budget het toeliet en er een keer een goede aanbieding kwam van een oud model, overgestapt naar een eigenlijk voor mijn niveau veel te duur model dat heel licht is en heel veel ventilatiegaten heeft.

    Daar ben ik heel blij mee en sindsdien vind ik het geen probleem meer een helm te dragen en doe ik 'm ook standaard op bij soloritten. Ik zal echter niet de enige zijn met dit probleem en het is nogal wat om een helm aan te moeten schaffen van boven de 150 euro (die van mij was ongeveer 200 maar tegen 50% gekocht).

    Hoop niet dat ooit die lobby vanwege valpartijen met e-bikende ouderen een helmverplichting voor alle fietsers er doorheen gaat drukken. Dan zou je in mijn geval voor een gewone fiets of vet veel ongemak hebben of vet veel centjes kwijt zijn.
6 april 2020 13:22
aD: Motorrijders sloegen op de zonnigste dag van het jaar het advies om thuis te blijven massaal in de wind. De veiligheidsregio’s kijken vandaag of ze maatregelen kunnen treffen, zegt voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsberaad. Hoewel het nu niet verboden is op de motor te stappen, raden de ANWB en motorvereniging KNMV liefhebbers aan thuis te blijven. Bij een ongeval zouden ze de zorg belasten.

Het verschil met motorrijders en wielrenners is niet zo groot. Ook wat dat betreft de risico's. Laten een ieder op zijn wijze zijn verantwoording nemen en de ritten en de kilometers beperken.
    6 april 2020 17:58
    Eens, de reden dat ik de mtb wat vaker thuis laat staan, geen strava-segmenten aan val en zeker geen rondje Zuid-Limburg ga doen deze dagen. Gewoon solo een rondje peddelen in de bekende omgeving.
6 april 2020 22:00
We hebben het voor elkaar:


21:23
Gebieden afgesloten voor motorrijders en wielerclubs
De diverse veiligheidsregio's in Nederland hebben vanavond gezamenlijk besloten dat bepaalde gebieden komend weekeinde afgesloten worden voor motorrijders en wielerclubs.
Welke gebieden precies, dat is nog onduidelijk. De beslissing volgt na klachten over overlast.
    6 april 2020 22:10
    Wielerclubs is natuurlijk niet wielrenners en in het weekend is niet doordeweeks.
    Daarnaast is bepaalde gebieden niet overal, het is een gebaartje richting de nuilers.

    Ik snap wel dat ze in deze tijden van Twitter en fora daar even tegemoetkomen, je moet hier en daar wat sussen.
6 april 2020 22:16
wielerclubs zijn in ieder geval niet de senioren op de e bikes lijkt me zo. Het gaat ons allen aan in de samenleving. De naam zegt het al samenleving

Reacties zijn gesloten.